ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Α. Αυτοκίνητα
1. Φυσική και πνευματική κατάσταση Πέραν από τις οδικές ικανότητες και τεχνικές ασφαλείας, η ασφαλές οδήγηση εξαρτάται από την φυσική και πνευματική κατάσταση του οδηγού. Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι η κακή φυσική και πνευματική κατάσταση οδηγεί σε επιθετική οδική συμπεριφορά η οποία επηρεάζει την ασφάλεια σας και την ασφάλεια των άλλων με το να λαμβάνονται λάθος αποφάσεις και κακοί υπολογισμοί. Διαβάστε προσεκτικά διάφορες ενέργειες που πρέπει να αποφεύγουμε για να ενισχύσουμε την ασφάλεια μας. Απαγορεύεται η οδήγηση: (α) Όταν είστε τραυματισμένοι ή άρρωστοι, (β) Μετά από κατανάλωση αλκοόλ, (γ) Μετά από κατανάλωση ναρκωτικών ουσιών και φαρμάκων, (δ) Όταν είσαστε κουρασμένοι, (ε) Όταν είσαστε νευριασμένοι η σε κακή διάθεση.
2. Μηχανική κατάσταση του οχήματος Πριν καν ξεκινήσουμε την μηχανή μας, υπάρχουν ορισμένοι μηχανικοί έλεγχοι και διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούμε για να ενισχύσουμε την ασφάλεια τόσο τη δική μας όσο και όλως που τον δρόμο. (α) Να σιγουρευτούμε ότι το όχημα που θα χρησιμοποιήσουμε έχει ελεγχθεί μηχανικά (β) Ελέγχουμε την πίεση και την φθορά των ελαστικών, (γ) Ελέγχουμε τις αναρτήσεις (κόντρα σούστες, αμορτισέρ), (δ) Ελέγχουμε την πίεση του λαδιού, (ε) Ελέγχουμε την στάθμη του νερού στο ραδιατέρ, (στ') Ελέγχουμε τους αναφλεκτήρες (σπαρκ).
3.Εσωτερική /εξωτερική κατάσταση οχήματος και των δεικτών
Η εσωτερική και εξωτερική κατάσταση του οχήματος, όπως και η κατάσταση των δεικτών, είναι ένας σημαντικός παράγοντας για ο οποίος βελτιώνει την ορατότητα του δρόμου αποφεύγοντας τυχών κίνδυνους που μπορεί να προκύψουν στον δρόμο. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε όλους τους διαθέσιμους δείκτες ώστε να βλέπουμε και να μας βλέπουν στον δρόμο. (α) Διατηρείτε καθαρά όλα τα παράθυρα του οχήματος (μπροστά, πίσω και πλευρικά), (β) Διατηρείτε καθαρά τα φώτα και τα καθρεφτάκια σας, (γ) Επιβεβαιώστε ότι δουλεύουν οι υαλοκαθαριστήρες και όλοι οι λαμπτήρες στα φώτα μπροστά, πίσω, δείκτες, φώτα φρένων και στο ταμπλό, (δ) Στερεώστε οτιδήποτε μεταφέρετε εσωτερικά ή εξωτερικά του οχήματος.
4. Στάση του καθίσματος Η σωστή θέση του καθίσματος αυξάνει την ορατότητα του δρόμου και τον έλεγχο του οχήματος. Με την σωστή θέση του καθίσματος σε συνδυασμό με την χρήση της ζώνης ασφαλείας, μειώνεται κατακόρυφα ο κίνδυνος σοβαρών τραυματισμών που μπορούν να επέλθουν με μια πρόσκρουση. (α) Καθίστε σε μια ευθύγραμμη κάθετη στάση και ρυθμίστε το τιμόνι, ούτως ώστε οι αγκώνες να είναι ελάχιστα λυγισμένοι, (β) Ρυθμίστε το ύψος του προσκέφαλου του καθίσματος στην θέση που ευθυγραμμίζει το κέντρο της κεφαλής σας με το κέντρο του προσκέφαλου. Αυτό θα αποτρέψει τραυματισμούς στον αυχένα σε περίπτωση που το όχημα κτυπηθεί από αυτοκίνητο που ακολουθεί από πίσω, (γ) Ρυθμίστε το κάθισμα έτσι ώστε να είσαστε σε θέση να βλέπετε πάνω από το τιμόνι και περίπου πέντε μέτρα μπροστά από το όχημα, (δ) Ρυθμίστε το κάθισμα έτσι ώστε τα πόδια σας να μπορούν να πιέσουν άνετα μέχρι το τέρμα τα πετάλια του συμπλέκτη και των φρένων. (ε) Αφήστε αρκετό χώρο μεταξύ του τιμονιού και του καθίσματος.
5. Καθρεφτάκια και τυφλά σημεία Για να αυξήσετε την ορατότητα στον δρόμο ρυθμίστε τα καθρεφτάκια σας αφού ρυθμίσετε το κάθισμα σας. Οι καθρέφτες πρέπει να ρυθμίζονται σωστά έτσι ώστε να μειώνονται τα τυφλά σημεία του αυτοκινήτου. Τα τυφλά σημεία είναι σημεία χωρίς ορατότητα, ακόμα και με την χρήση των καθρεφτών. Τα τυφλά σημεία βρίσκονται δεξιά και αριστερά του αυτοκινήτου περίπου μεταξύ της μέσης του αυτοκινήτου προς τα πίσω και είναι η κύρια αιτία ατυχημάτων κατά την διάρκεια αλλαγής λωρίδας.
 Πίσω αριστερό τυφλό σημείο  Πίσω δεξιό τυφλό σημείο Για να μειώσετε τα τυφλά σημεία θα πρέπει να: (α) Ρυθμίσετε τον μεσαίο καθρέφτη σε τέτοια θέση, έτσι ώστε να βλέπετε κατευθείαν πίσω σας, μέσα από τον πισινό τζάμι του αυτοκινήτου, (β) Γύρτε το κεφάλι σας προς το μέρος του παράθυρου του συνοδηγού και ρυθμίστε το αριστερό καθρεφτάκι έτσι ώστε να βλέπετε εξωτερικά το πίσω αριστερά μέρος του αυτοκινήτου σας, (γ) Γύρτε το κεφάλι σας προς το κέντρο του αυτοκινήτου και ρυθμίστε το δεξιά καθρεφτάκι έτσι ώστε να βλέπετε εξωτερικά το πίσω δεξιά μέρος του αυτοκινήτου σας, (δ) Για ασφάλεια συνιστάται να μετακινείτε το κεφάλι σας δεξιά-αριστερά και να κάνετε ένα δεύτερο έλεγχο προσπαθώντας να εξαλείψετε τα τυφλά σημεία πριν από την αλλαγή λωρίδας.
6. Ζώνη ασφαλείας Πριν καν ξεκινήσετε το όχημα σας πρέπει πάντα να προσδένεστε στο όχημα με την ζώνη ασφαλείας. Ως οδηγός, είστε υπεύθυνος για τις ζωές των επιβατών σας και πρέπει να απαιτείτε οι επιβάτες να φορούν πάντοτε την ζώνη ασφαλείας. Οι ζώνες ασφαλείας των αυτοκινήτων είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να ενισχύουν την ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών με το να: (α)Σε κρατήσουν εντός του οχήματος σε περίπτωση πρόσκρουσης, (β)Σε συγκρατήσουν και να μην κτυπήσεις στο τιμόνι, το ταμπλό, το πίσω τζάμι ή ακόμα και σε άλλους επιβάτες σε περίπτωση πρόσκρουσης. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε μερικούς κανονισμούς σχετικά με τις ζώνες ασφαλείας: (α) Πρέπει πάντα να φορείτε ζώνες ασφαλείας ακόμα και αν το όχημα είναι εφοδιασμένο με αερόσακους. Οι αερόσακοι δεν αντικαθιστούν τις ζώνες ασφαλείας, (β) Ρυθμίστε το ύψος της ζώνης να περνά πάνω από τον ώμο σας ακριβώς, (γ) Ρυθμίστε την ζώνη να περνά πάνω από τους γοφούς σας και όχι πάνω από το στομάχι σας, (δ) ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΠΟΤΕ ΝΑ βάζετε το μέρος της ζώνης που πρέπει να περνά πάνω από τον ώμο σας, κάτω από την μασχάλη σας, (ε) ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΠΟΤΕ ΝΑ χρησιμοποιείτε την ζώνη για πάνω από δύο άτομα την ίδια ώρα.
7. Αντιπερισπασμοί Όλοι οι οδηγοί πρέπει να είναι εντελώς συγκεντρωμένοι στην οδήγηση και να κρατούν τα μάτια τους συνεχώς στον δρόμο για να αποφύγουν τυχών κινδύνους. Η χρήση κινητών τηλεφώνων ακόμα και με ανοικτή ακρόαση ή “hands free”, η ανάγνωση οτιδήποτε εντύπων, ακόμα και χαρτών, η ρύθμιση σταθμών ράδιου ή του κλιματιστικού, η κατανάλωση φαγητού ή ποτών, το κάπνισμα ή το να γυρνάς πίσω σου το κεφάλι ή να κοιτάς τον συνοδηγό αντί τον δρόμο την ώρα που του μιλάς, είναι παράγοντες που έχουν φέρει τραγικά αποτελέσματα στο παρελθόν.
8. Περίμενε το απρόσμενο Σαν οδηγός πρέπει πάντα να οδηγείς αμυντικά και να περιμένεις μια απρόσμενη/αντικανονική/λανθασμένη/παράνομη κίνηση από τους άλλους οδηγούς γύρο σου. Να περιμένεις: (α) Ότι κάποιο όχημα μπορεί να αλλάξει λωρίδα ή κατεύθυνση χωρίς να χρησιμοποιήσει τα σωστά προειδοποιητικά σήματα, (β) Ότι κάποιο όχημα που δείχνει ότι θα αλλάξει λωρίδα μπορεί να έχει ξεχάσει τους δείκτες του ενεργοποιημένους, (γ) Ότι κάποιο όχημα μπορεί να μην υπακούσει σε σήμα της τροχαίας όπως πινακίδες STOP ή φώτα τροχαίας και να ανακόψει την πορεία σας. Διασταυρώνετε με προσοχή,
Οδηγώντας σε κακές καιρικές συνθήκες.
α. Οδήγηση σε ομίχλη Η ομίχλη μειώνει δραματικά την ορατότητα του δρόμου. Για να οδηγούμε με ασφάλεια στην ομίχλη πρέπει να ακολουθούμε τους εξής κανόνες: (α) Πρέπει να οδηγούμε αμυντικά, (β) Πρέπει να κοιτάζουμε συνεχώς τον δρόμο μπροστά μας, (γ) Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τα δυνατά(ψηλά) μας φώτα καθώς το φως αντανακλάτε στην ομίχλη και μειώνει ακόμη περισσότερο την ορατότητα μας, (δ) Πρέπει να χρησιμοποιούμε τα κανονικά μας φώτα και τα φώτα ομίχλης , εάν διαθέτει το όχημα μας, (ε) Αυξήστε τις αποστάσεις που ακολουθείτε, (στ’) Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στα σήματα (ζ) Μην προσπερνάτε άλλα οχήματα, (η) Αποφύγετε απότομους ελιγμούς, (θ) Πρέπει να χρησιμοποιείτε όλους τους διαθέσιμους δείκτες του οχήματος σας, (ι) Χρησιμοποιείτε τους υαλοκαθαριστήρες σας για να καθαρίσετε τα μπροστά και πίσω τζάμια.
β. Οδήγηση στην βροχή Η βροχή μειώνει την ορατότητα του δρόμου και αυξάνει τον κίνδυνο ολίσθησης αφού το νερό μειώνει την τριβή μεταξύ των ελαστικών σας και του δρόμου. Όπως προαναφέρθηκε η βροχή μειώνει την ορατότητα, άρα πρέπει να οδηγούμε όπως πάντα αμυντικά με ιδιαίτερη προσοχή, πρέπει να χρησιμοποιούμε τους υαλοκαθαριστήρες μας, να αυξήσουμε την απόσταση που ακολουθούμε άλλα οχήματα και να κρατούμε το βλέμμα μας συνεχώς μπροστά μας αφού σε συνθήκες βρεγμένου οδοστρώματος χρειαζόμαστε σχεδόν διπλάσια απόσταση να σταματήσουμε. Επίσης για να μειώσουμε την πιθανότητα ολίσθησης πρέπει να βεβαιωθούμε ότι τα ελαστικά μας είναι σε καλή κατάσταση, πρέπει να οδηγούμε αργά ιδιαίτερα στις στροφές, πρέπει να στρίβουμε όσο πιο απαλά γίνετε, πρέπει να αποφύγουμε τους απότομους ελιγμούς και την υπερβολική πίεση στο φρενάρισμα μας. Προσπαθήστε αν γίνεται να οδηγείτε σε στεγνά σημεία του δρόμου και να ακολουθείτε τα στεγνά σημεία που αφήνουν τα ελαστικά τον προπορευόμενων οχημάτων.
γ. Οδήγηση στο χιόνι Το χιόνι μπορεί να προκαλέσει ολίσθηση καθώς η παγωμένη επιφάνεια του δρόμου μειώνει την τριβή μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος. Χρησιμοποιείτε αντιολισθητικές αλυσίδες, οδηγείτε αμυντικά με ιδιαίτερη προσοχή, στρίβετε όσο πιο ομαλά μπορείτε και χωρίς απότομους ελιγμούς. Μην πιέζετε τα φρένα απότομα καθώς είναι πολύ εύκολο να κλειδώσουν σε χιονισμένες συνθήκες, αυξήστε την απόσταση που ακολουθείτε άλλα οχήματα καθώς χρειάζεστε διπλάσια απόσταση να σταματήσετε σε χιονισμένες συνθήκες και κρατάτε το βλέμμα σας συνεχώς στον δρόμο.
B. Μοτοσυκλέτες
1. Πώς να γίνετε ορατοί (α) Να θυμάστε ότι οι μηχανοδηγοί έχουν πρόβλημα στο να δουν τους μοτοσικλετιστές και στον χρόνο αντίδρασης τους, (β) Βεβαιωθείτε ότι τα φώτα πορείας είναι αναμμένα μέρα και νύκτα, (γ) Χρησιμοποιήστε αντανακλαστικές ταινίες πάνω στα ρούχα σας και στην μοτοσικλέτα σας, (δ) Να έχετε υπόψη τα τυφλά σημεία που έχουν τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, (ε) Αναβοσβήστε τα φώτα των φρένων όταν επιβραδύνετε και πριν σταματήσετε.
2. Προστατευτικός εξοπλισμός (α) Φοράτε προστατευτικό εξοπλισμό για τα μάτια και κράνος ποιότητας, (β) Φοράτε ρούχα με φωτεινά χρώματα και ανοιχτόχρωμο κράνος, (γ) Φοράτε δερμάτινα ή άλλο χοντρό προστατευτικό ρουχισμό, (δ) Επιλέξτε μακριά μανίκια και παντελόνια, μπότες που καλύπτουν τον αστράγαλο και γάντια, (ε) Να θυμάστε-το μόνο που θα μπει μεταξύ εσάς και του δρόμου είναι ο προστατευτικός σας εξοπλισμός.
3. Κανόνες Ασφάλειας (α) Ελέγχετε τον δρόμο συνεχώς για αλλαγές στις συνθήκες που επικρατούν. Χρησιμοποιήστε την στρατηγική «Έλεγχος, Αξιολόγηση, Εκτέλεση» για να αυξήσετε τα περιθώρια ασφαλείας του χρόνου και του χώρου σας, (β) Δώστε στον εαυτό σας χώρο και χρόνο για να μπορείτε να αντιδράσετε στις ενέργειες άλλων μηχανοδηγών, (γ) Δώστε στους άλλους μηχανοδηγούς χώρο και χρόνο για να αντιδράσουν στις δικές σας ενέργειες, (δ) Τοποθετηθείτε στην λωρίδα σας στο σημείο που είσαστε πιο ορατοί από τα οχήματα γύρο σας, (ε) Προσέχετε από οχήματα που στρίβουν, (στ') Ενημερώστε τα οχήματα γύρω σας για την επόμενη σας κίνηση εκ τον προτέρων, (ζ) Αποφεύγετε τις κυματοειδείς κινήσεις μεταξύ λωρίδων (φιδάκια), (η) Προσποιηθείτε πως είσαστε αόρατοι και να οδηγείτε ιδιαίτερα αμυντικά, (θ) Μην οδηγείτε όταν είσαστε κουρασμένοι ή κάτω από την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, (ι) Γνωρίζετε και να τηρείτε τους κανονισμούς στους δρόμους, ΜΗΝ υπερβαίνετε το όριο ταχύτητας.
4. Γνωρίστε την μοτοσυκλέτα σας Εξασκηθείτε. Αναπτύξετε τις τεχνικές σας πριν μπείτε σε δρόμο με πυκνή κυκλοφορία. Μάθετε πως να χειρίζεστε την μοτοσικλέτα σας σε συνθήκες όπως αμμώδεις επιφάνειες στον δρόμο, δυνατούς ανέμους και ανομοιόμορφες επιφάνειες. Να θυμάστε: Δώστε στον εαυτό σας χώρο. Οι οδηγοί αυτοκινήτων συχνά δεν βλέπουν τις μοτοσικλέτες. Ακόμα και όταν οι οδηγοί αυτοκινήτων σας δουν, η πιθανότητα να μην έχουν οδηγήσει ποτέ μοτοσικλέτα είναι μεγάλη και δεν μπορούν να υπολογίσουν την ταχύτητα σας.
Οι πληροφορίες και το φωτογραφικό υλικό προέρχονται από τη διαδικτυακή τοποθεσία www.odiki-asfaleia.com.cy.
|
|